9.05.2009

Kommer du ihåg..

När allt var lugnt senast..
När du hade pengar över efter att hyran, mobilen och diverse andra räkningar var betalda..
När du var hos frisören..
När du kramade din mamma senast..
När du motionerade senast..
När du älskade...
När du drömde..
När du gjorde någon besviken..
När solen värmde din hud...
När sorgen dränkte alla dina tankar..
När det var som du alltid hade drömt att det skulle vara..
När du senast sa till dig själv att det är dags att vakna upp och se allt som händer runt omkring dig..

Om lycka är en känsla eller ett ord, en sak eller någonting helt annat.
Hur kan man då veta när man är lycklig?
En tolkningsfråga beroende på vem du frågar och när du frågar om den är lycklig.
Sist jag frågade någon om den var lycklig, så fick jag till svar att den inte var det.
Jag kunde då inte förstå varför eller hur den inte kunde vara lycklig.
För jag var ju det, trodde jag..
Först nu kan jag se att det inte var lycka utan vana..
Ett invant mönster som jag levt i så länge att jag var helt avtrubbad.

Jag sitter fortfarande och undrar hur jag inte kunde förstå, hur jag kunde tro att det var lycka.. Hur naiv jag var och blind, för sanningen fanns hela tiden framför mig.
Men om du talar osanningar så att det låter som sanningar kan du snart inte skilja uttrycken från varandra.. Och där satt jag själv i hela min naivitet och undrade vad som hände..
Det var väl inte så svårt att förstå att det var borta, att ett slut just hade påbörjats..
Men det var ju bara ännu en paus, i ett kaos som levde vidare i mina tankar..
Att inte kunna förklara eller förstå blev till att leva i fönekelse och tomhet under en lång tid.
Och innan jag hade hunnit reda ut vad som hänt så var jag tillbaka i samma kaos igen.
Fast det var precis vad jag ville, eller jag trodde det, ibland tror jag det fortfarande,
fast jag vet att det är inbillning.
Att det inte funnits på riktigt under flera år, det var en dröm,
en mardröm som inte liknar någon annan..

Är jag fri?
Kan jag göra vad jag vill?
Får jag leva nu?
Vågar jag lita på?
Är det över nu?

Är jag lycklig nu?
Ja en del av mig har funnit lycka, som jag definierar i känslor, genom att jag känner mig glad.. Att jag uppskattar, lever, drömmer, önskar och gör..
Att agera ut är bra, alltid, oavsett hur.

Och att bli sårad gör bara ont ett tag, eller ibland.
När det gör ont, uttryck det, i ord, i handling eller på något sätt som gör att ont blir mindre..

Idag dricker vi vin och lyssnar på hög musik, inte för att det gör ont utan för att det är gott och underbart..

1 kommentar: