8.05.2008

Förseningar och Bortförklaringar

Kan nog vara en av människans största brister.
Visst kan det finnas undantag men oftast är det bara av ren lathet eller respektlöshet.
Är det någonting jag alltid har fått höra och lära mig så är det att man ska komma i tid oavsett vad det gäller.
Sen ankomst är inte godtagbart, eller borde i alla fall inte vara det.
Kan man inte vara på plats den tid som angetts behöver man inte bekymra sig om att komma alls.
Men inte ens i skolan idag är det någon som bryr sig om en elev ramlar in en halvtimma sen och drar en vals om att han/hon inte hittade klassrummet.
Självklart har jag varit sen själv flera gånger och alltid skämts lite lagom,
för att jag vet att jag avbryter läraren och stör i undervisningen.
Jag vet ju själv också hur irriterad jag blivit när någon kommer in och vill veta vad som sagts och gjorts m.m.
Kan du inte se till att vara i tid har du heller ingen rätt att avbryta och försöka ta igen vad du missat.
"In this case you only get one chance."
Och jag kan nog ärligt säga att jag förespråkar låst dörr efter lektionen börjar.
Då jag själv är ungdomsledare är det inget jag accepterar,
kommer du sent är du tyst och följer instruktionerna.
Oftast är det ju så att början av en lektion,
ett pass eller en föreläsning har minst lika stor betydelse om inte större i vissa fall än/som resten av den/det.
För mina gymnaster är det extremt viktigt att de värmer upp ordentligt innan vi kör igång.
Både för att minska skaderisken, sträckningar och undvika rent gymnastiska fel.
Det funkar inte att komma ens fem minuter försent.
Och sen alla dessa bortförklaringar och dåliga ursäkter.
Visst finns det godtagbara ursäkter och förklaringar men oftast så kommer det något om att;
"Jo men bla bla..."
Kan du inte vara i tid, ring!
Mobiltelefonen har ju funnits med ett bra tag och mer eller mindre alla mellan 5-85 har en och vet hur man använder den. Det kan väl inte vara så svårt.
Jag vet ju hur jag själv reagerar när någon är sen.
Min anställning som jobbmäklare innebar både telefon intervjuer och personliga.
"Face to face."
En sen ankomst vägde mycket in i mitt beslut om jag skulle anställa personen eller inte.
"Hur ska jag kunna lita på att den här personen inte kommer försent till jobbet varje dag?"
Man bör alltid ha i åtanke att en arbetsgivare,
både nuvarande och kommande,
med all säkerhet kommer att ta och ge referenser på dig som person.
Respektera därför tiden samt dina kollegor och medmänniskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar