10.14.2009

My inner shrink - bakning

Precis hemkommen från sista mötet med min shrink och det känns ganska bra.. Som hon sa: "Det är en starkare människa, som vet mer och vill mer än första gången hon kom hit. Och även om det kommer komma jobbiga stunder så har du ändå gjort den värsta delen och kommit en bra bit på vägen."

Jag ser ett ljus i min tunnel, och det är välkomnande och ger sken av nya upplevelser och lärdomar. Det har gått över två månader sedan min krasch och om jag fortsätter i den här takten så kommer jag må väldigt bra om ungefär lika lång tid till.. Och jag har mina underbara vänner och familj att tacka för det..



Nu ska jag laga lunch och idag hade jag tänkt mig äpplekaka :)
Eget recept som blev supertoppenmegaunderbart gottigottgott!!

You need:
en lagom stor rosa skål
en gaffel att blanda med
en stekpanna med lite smör i
en ugnsfast blommig form

100 gram smör
ca 2,5 dl havregryn
1,5 dl strösocker
1 dl vetemjöl
kanel efter smak

2 stora fina svenska vinteräpplen
mera kanel
vaniljsocker så mkt du vill

3 dl laktosfri färdig vaniljsås som även går att vispa om man vill ha lite fluff :P

Gör så här för att lyckas:
1. sätt ugnen på 200 grader
2. skär upp äpplena och blanda dem med lite kanel och vaniljsocker
3. sätt på spisen så att smöret i stekpannan får smälta
4. blanda under tiden de torra ingridienserna i den rosa skålen, använd gaffeln för att finfördela smöret
5. nu är pannan varm och smöret har smält, lägg i äppelblandningen och "stek" på lagom värme tills äpplena blivit lite mjuka och fått lite, och då menar jag väldigt lite färg. Absolut inte brända!
6. ta nu din blommiga ugnsfasta form, häll i de varma äpplena och ös sedan över smulblandningen
7. strö över lite kanel och lite extra havregryn
8. ställ in mitt i ugnen i ca 20 minuter tills den har fått fin gyllenbrun färg, då är den garanterat klar och redo för servering!
9. duka för alla vänner, blanda till lite jordgubbssaft och ställ fram vaniljsåsen
10. Riiiiiing!!! Det har gått 20 minuter! Ta ut äppelsmulkakan! Ät och njut min vän..*ler*

Det är precis vad jag ska göra om exakt 7 minuter.. *ler*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar