5.04.2010

Brödbak

Ja igår kväll var jag duktig, gick till Lagerhouse och köpte två brödformar, sen hem och rörde ihop receptet som jag fått av min vän. 1 timma i ugnen och sen var de klart!

Vi kallar det Lingonlimpa (egentligen filmjölkslimpa)

För 1 limpa behövs:
1/2 dl vetegroddar eller linfrön
3 dl havregryn (kan även göras på fullkorn)
5 dl vetemjöl (jag körde hälften grahamsmjöl och hälften fullkornsvetemjöl)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl filmjölk
1/2 dl ljus sirap
1 dl lingonsylt

Andra kul ingridienser kan ju vara - blåbär, andra frön och nötter eller morötter..

Gör såhär:
Blanda alla torra varor i en skål, tillsätt sedan övriga ingridienser. Smörj en brödform, häll i degen och sätt i ungnen på 200 grader i 1 timma :)

Servera med smör, ost, lite grönt och en kopp te :)

2 kommentarer:

  1. Duktig flicka, till nästa gång du ska handla husgeråd kan du ju kolla vad mor vill bli av med :-)

    SvaraRadera
  2. Verkligen supergott bröd! Jag kollade receptet jag fått av min syster och det var nästan på pricken lika! Dock mild youghurt istället för fil, och honung istället för sirap. Känns ju som det spelar mindre roll. Nötter skulle det vara i det här brödet, hackade hasselnötter, och även russin. Jag hackade lite katrinplommon istället för nötter. Lite extra fibrer är aldrig fel för magen. Så gillar jag ju att ha frukt och sånt i :)

    SvaraRadera