9.16.2008

Barnkalas - Frank Sinatra - Humörhöjare och Muffins

Jag tänker alltid, när jag är på väg hem från jobbet och går förbi STIL, (second hand butiken) att jag ska gå in någon dag och igår efter en lagom jobbig arbetsdag "tog jag tag" i det. Så charmig miljö, trevliga biträden och Frank Sinatra i högtalarna som gjorde stället ännu mer tilltalande. Så jag gick där och drömde bland alla gammal kläder, skor, hattar och väskor tills min blick föll på en röd jacka. Så underbart klarröd, med tre kvartsärm och en liten kort krage (ska lägga upp bild när min mobil fungerar igen). Så den fick bli min humörshöjare för dagen..
Helena kom hem strax efter 19, lat som jag är så låg jag på soffan och kollade dagens händelser på Facebook.. Men under tiden att Helena duschade så tog jag tag i maten och lekte pizzabagare, och ådstakom en riktigt lyckad Hawaii faktiskt.. Grymt god men alldeles för mättande, så vi tog en promenix bort till Trängen för att överlämna presenten till Henrik (ett blått skohorn).. Blev kvar och kollade på I ditt Ansikte med Magnus Betnér, helt sanslöst kul program för oss med låg humor.. och när det äntligen var slut hade klockan redan hunnit bli elva, så vi tog på oss mössorna och började gå hemåt i höstmörkret.. Sent blev det och väldigt mycket jobbigare än vanligt att gå upp i morses..

Lagom mycket att göra på jobbet idag också, det ringer på typ hela tiden och alla har samma typ av fel.. Men mellan samtalen passar jag på att lyssna på musik och leta muffinsreceprt, kanske kan hitta något passande till Helenas kalas på fredag =)

Rosenmuffins


12 muffins
Det här är läckra muffins smaksatta med rosenvatten och de passar för dem som gillar det som är sött och rosa.
Jag brukar lägga ljusrosa rosenblad på mina, men mörkare rosa eller vita blomblad blir naturligtvis också fint.
Muffinsen blir extra lyxiga om du rör ner 75 g hackad marmelad (eller exempelvis turkish delight) i smeten innan den hälls i pappersformarna.
115 g smör, rumstempererat
1 ¼ dl (115 g) strösocker
2 ägg
2 dl (115 g) Kungsörnens Extra fint vetemjöl
1 msk rosenvatten
Garnering:
12 rosa rosenblad
1 äggvita, uppvispad
1 msk strösocker
1 ½ — 2 msk citronsaft
2 ¹/³ dl (145 g) florsocker
röd eller rosa karamellfärg
Gör så här:
1. Sätt först ugnen på 180°C. Ställ muffinsformarna i plåtens för­djupningar.
2. Vispa ihop smör och socker i en skål tills smeten är vit och pösig. Slå i äggen, ett i taget. Häll ner mjölet och blanda. Rör sist ner rosenvattnet.
3. Skeda över smeten i pappersformarna och grädda cirka 17 minuter tills muffinsen rest sig och är gyllenbruna. Kontrollera att de är klara med hjälp av en provsticka. Lägg över på galler att svalna.
4. Pensla ett blomblad i taget med äggvita, strö över strösocker och låt torka i 1 timme.

Muffins med färska bär


12 muffins
De här muffinsen, gjorda på klassisk sockerkaksmet, är lätta och luftiga och perfekta på sommaren när det finns färska bär.
Eftersom smeten inte innehåller fett är hållbarheten ganska kort och det är bäst att äta upp dem med detsamma.
2 ägg
¾ dl (60 g) strösocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl (90 g) vetemjöl
Garnering:
1,8 dl vispgrädde
250 g färska sommarbär efter smak: hallon, blåbär, jordgubbar, röda vinbär
Gör så här:
1. Sätt först ugnen på 180°C. Ställ muffinsformar av papper i muffinsplåtens fördjupningar.
2. Vispa ägg och socker i cirka 10 minuter till en tjock, vit smet. Tillsätt vaniljsockret.
3. Sikta ner mjölet i en annan skål två gånger och sikta sedan ner mjölet i äggblandningen och rör om.
4. Fördela smeten i pappersformarna och grädda cirka 12 minuter tills muffinsen rest sig och är gyllenbruna.
5. Kontrollera med en provsticka i mitten på muffinsen. Lägg över på galler att svalna.
6. Vispa grädden och klicka den sedan över muffinsen. Toppa med bär och dofta över florsocker. Servera direkt.

Försöker även hitta tips i min GLAMOUR för att höja humöret..
Vilket ju iofs kan vara det lättaste som finns med tanke på att hela tidningen är toppen.

Sex ska tydligen ha en positiv inverkan på både ett och flera sätt.
Sex är bra för Immunförsvaret:
Enligt en studie, så ska personer som har sex minst 1 gång i veckan,kunna öka mängden immunglobulin, med upp till 30 %.
Detta hjälper till att hålla förkylningar och feber borta.

Sex höjer ditt Självförtroende:
Att tillfredsställande sex är en kick för självförtroendet,
det var väl ingen nyhet egentligen.




So what, är man singel så kan man ju inte tvinga nån att ligga med en precis när man känner för eller behöver.. Så jag håller mig till mina tidningar och choklad tills vidare.. Bara omslaget den här månaden har ju en positiv inverkan, världens sexigaste Angie!
Nu är det nästan bara 1,5 timmar kvar att jobba och sen blir det en sväng till solariet för att bättra på brännan och kanske självförtroendet.. Får nog bli en power promenix på det oxå så har jag varit väldigt duktig idag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar