9.04.2010

Hur får man erfarenhet??

Jag har sökt jobb till och från nu i ca 8 år och i de flesta jobbannonser så står det att erfarenhet från liknande arbete önskas eller är meriterande.

Varav nog många tänker att de inte kan söka tjänsten fastän de egentligen vet att de skulle vara klockrena för just den tjänsten. Undra hur många som gått på det hindret och inte sökt sitt drömjobb.

Vad är då erfarenhet? Jo det innebär att du redan när du tar det nya jobbet ska kunna allt grudläggande plus lite till.

Och hur får man erfarenhet? Jo genom att jobba, att få chansen av någon.

Jag gick just miste om ett jobb som jag så otroligt gärna ville ha, mer än ngt annat jobb faktiskt. Det var mitt drömjobb. Och min branch är för tillfället ganska svår att få jobb inom, vilket innebär att min erfarenhet från det dagliga jobbet inte är så stor. Men hela min vardag kretsar ju runt min branch, hela mitt liv i grund och botten andas Hudterapuet. Hur kan ngn annan ses mer lämpad än mig tänkte jag. Och då kom det där med erfarenheten igen, som en härlig kall höstvind slängd i ansiktet..

Hur ska jag få erfarenhet om ingen vill ge mig en chans?

Och för er företagare, jag har givetvis förståelse att det alltid är mest bekvämt att anställa någon som har erfarenhet av jobbet. Vi önskar väl alla att när vi tog ett nytt jobb så skulle vi redan kunna allt vad det innebär, eller?

Nej, en för erfaren person söker ju alltid nya utmaningar och det är därför troligare att ni får lägga ut tjänsten strax igen för att personen ville ut på nya äventyr.

Allt handlar inte om erfarenhet, rätt person med rätt inställning kan göra ett minst lika bra jobb om inte bättre och stannar förmodligen längre för att hon/han känner att de ha mkt att ge och mkt att få.

Härligt morgon tänkande och klockan är bara 07.15. det kan bli en riktigt bra dag det här...

Politik: Inför lärlingsjobb!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar