6.18.2010

Sprider dålig reklam för Ving














Som de flesta vet så är jag en jäkligt noga person oavsett vad det gäller men när det kommer till pengar så är jag värst. Jag bokade ju en resa med Ving i maj, jag kollade deras hemsida och ringde sedan deras kundtjänst för att kolla hur man gjorde och om de hade några bra tips och erbjudanden. Det resulterade i en resa till Cala Mayor - Mallis. När jag och min käresta sedan kollade närmare på resan visade det sig att det inte fanns ngn luftkonditionering på hotellet som jag valt, inte ett så stort bekymmer för mig men för min pojkvän var det stort.. Så i förra veckan satt jag och kollade på lite hotell och hittade ett med både luftkonditionering och kyl, som jag tycker är viktigt. Så jag ringde till Ving och frågade om jag kunde boka om, självklart. Priset som jag sett på resan var 15050 plus transfer och om/avbokning, kvinnan jag talade med nämde det totala priset lite snabbt och att hon skulle skicka en ny bekräftelse.

När jag fick mailet med den nya bekräftelsen var det 500 kr dyrare än vad priset på hemsidan hade varit, jag ifrågasatte detta och fick svar från Ving att det antagligen hade legat en internetrabatt på priset. Ngt som jag anser att man har skyldighet att underrätta sina kunder om. Vings svar på detta var:

Internetrabatten är dock inte en rabatt som man automatiskt får om man bokar resan själv via vår hemsida och därför har vi ingen generell information om denna.

Men om kunden, jag i detta fall, nämner priset (15050) för deras säljare och hon inte påpekar att det ligger en rabatt på det priset och det kommer att kosta mig 500 kr mer om jag bokar den via henne, ska jag ändå få stå för den kostnaden?

Ving skriver också:
Prissänkningar kan ibland ta formen av en internetrabatt, för att försöka få fler resenärer att intressera sig för ett specifikt resmål. Vi lägger med andra ord inte på någon summa om man bokar sin resa via en säljare, men däremot kan man i vissa fall få en rabatt om man bokar sin resa själv via vår hemsida.

Men hur ska man som kund veta att det kan finnas en internetrabatt på resan om säljaren inte uppger detta?

Jag hoppas att min blogg är såpass läst att detta meddelande når ut. Då kan ju iaf ni som väljer att boka resa via Ving i framtiden kolla med säljaren om det finns en internetrabatt på den resa ni tänkt boka eller inte.

Jag lär iaf inte boka någon resa med Ving i framtiden och visst lär det inte bli ngn stor förlust för dem men dålig reklam sprider sig som stank i vinden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar