2.17.2012

När blev världen så ytlig?

Finns det inga vettiga människor längre? Varför vill alla bli kändisar och på vilket sätt sen? Alla medel är tillåtna tydligen. Jag måste säga att jag avskyr den delen av samhället där folk bara kör över och ska vara på topp hela tiden, visst får man vara ego men inte på andras bekostnad.

Jag läser Kissie blogg och har gjort det ett bra tag, till och från, och visst har hon säkerligen fått det hon vill och hon mår säkerligen helt ok idag men hur mår samvetet efter alla trakasserier mot olika människor, bloggerskor osv? Hon har ju som så många andra visat sig vara en helt vanlig människa men som vill vara supersmal och ha gigantiska bröst, om hon tycker att det är vackert så ok fine men det hetsar mindre kloka människor till svältdieter och depression.

Alla människor har inte den typen av inkomst och det är troligen inte möjligt att alla kan ha det heller. Det är inte rimligt att alla ska tjäna lika mkt pengar, det är ju både beroende av vilket jobb du har, din prestation och tydligen ditt kön. I detta fall så verkar det hänga på att den manliga sidan gapar mer och får därför mer så ladies, gapa mer, det verkar generera.

Vad jag vill komma fram till är att jag nog är lite gammaldags, jag föredrar att inte veta vilka sexpositioner hela Sverige njuter av, vad de gör varje dag och vem som var otrogen med vem, vem som opererade vad osv.

Visst vill jag gärna att alla människor ska får vara lyckliga och må bra men jag tror att ytligheten äter upp allt det. Alla statusuppdateringar på Facebook känns som ett skrik efter uppmärksamhet, all media är bara intresserad av att hänga ut folk och köra över folk. Ska vi inte hjälpa varandra och ta hand om och se efter varandra?

Jag tror att människan blir väldigt liten och isolerad i en värld där allt händer på nätet, var tog kommunikationen vägen? Var finns respekten?

Alla människor vill känna sig uppskattade och behövda, de vill tjäna ett syfte, de vill ha gemenskap och de vill kommunicera. Kommer vi komma någonstans i allt detta virrvarr eller kommer det en dag ta stopp och världen blir en bra plats igen?

Jag säger inte att den är total kass för jag älskar världen men inte ytligheten. Det finns väl viktigare saker än att köpa dyra märkeskläder och saker? Vad jag vet så finns det fortfarande människor som är hemlösa och svälter ihjäl varje dag. Om jag ngn gång i mitt liv tjänar mer än vad jag behöver ska jag på alla sätt försöka göra allt för att världen ska må bra igen.

När Whitney Houston dog så läste jag mer om hennes missbruk än om den fantastiska musik som hon gjort

Var finns Kärleken? 
Vill inte folk göra viktiga saker längre?
Vill vi inte känna en mening i det vi gör?
Vill vi inte bara få älska och bli älskade?

3 kommentarer:

  1. Satt och googlade på espresso house skövde och kom in på din blogg.
    Läste ditt inlägg om ytlighet och det finns en hel del att hålla med om. Ytliga människor är väl ofta osäkra... Hävdar sig genom att trycka och nedvärdera!? För det är så svårt att berömma och uppmuntra sen är ju inte det speciellt coolt att vara snäll.... Eller..?

    Lägger mig inte i det så mycket men det är ju tyvärr så det funkar och det går att disskutera detta i evigheter.

    Blir väl kanske fler besök. HA de gött så länge

    SvaraRadera
  2. Christoffer Jansson - cjansson@live.se14 mars 2012 kl. 21:43

    Bestämde mig för att googla, världen+ytligare, och hamnade här.

    Jag själv suttit och funderat kring exakt samma saker. Världen och vi människor blir allt mer självcentrerade. Självförtroendet utåt blir "bättre" men självkänslan inåt blir sämre. Ingen som sätter sig ner och funderar, vem är jag och vad vill jag egentligen? Utan vi bara följer med och automatiskt tror att vi måste gör att bli lyckliga människor.

    SvaraRadera
  3. couldn't agree more...

    SvaraRadera